
در ویکی پدیا آمده است:
واژه استراتژی از کلمه یونانی (استراتگوس Strategos) گرفته شده است. استراتگوس یا (استراتژی) به معنای لشکر است. استراتگوس به معنی فرماندهی ارتش هم به کار میرفت. بطور مثال، ارتش یونان باستان که از گروههای کوچک سربازانِ متعلق به خاندانهای یونانی تشکیل شده بود، توسط افرادی به نام «استراتگوس» فرماندهی میشد.
استراتژی کلمه ایست که اولین بار توسط فرماندهان جنگی مطرح شد. امروزه رقابت در صنعت ساخت و ساز به هنر اداره کردن نیروهای خودی در جنگ میماند. حریف رقبا هستند و معیار فروش راحت و سریع و ایجاد موقعیتهای مناسب برای خرید زمین یا مشارکت مناسب.
اسکندر مقدونی در حدود 333 سال قبل از میلاد مسیح با سپاه ایران (داریوش سوم) در نبرد گوگمل رودر رو شدند. امکان موفقیت سپاه اسکندر بسیار کم بود چون تعداد نیروهای او حدود سی هزار نفر و نیروهای داریوش سوم چند صد هزار نفر بودو
در اینجا اسکندر به استراتژی پناه برد. از آنجا که نیروهای ایرانی از قبایل مختلف تشکیل شده بودند اسکندر میبایست بین این قبایل فاصله می انداخت. علی رقم نابراربری نفرات استراتژی او این بود:
تعدادی از یونانیان از جلو به سپاه ایران حمله کردند ، اسکندر و بقیه گروه از مسیری کوتاه به چادر داریوش سوم رسیدند و با کشتن او و رساندن این خبر به سایرین باعث تفرقه و پراکندگی ارتش ایران شدند.
اسکندر اندیشیده بود که دلیل اتحاد قبایل شخص واحد(داریوش است) و با اتخاذ استراتژی توانست علی رقم امکانات نابرابر به پیروزی برسد.
در صنعت ساخت و ساز هم میبینیم بعضی از سازندگان با وجود استفاده از سیستمهای ساختمانی متوسط و مصالح و لوازم و فینیشینگ متوسط ولی هماهنگ به نتایج بهتری نسبت به ساختمانهایی که ادعای آنها بیشتر برند و قیمت و منحصر بفرد بودن مصالح و لوازم و سیستمهای ساختمانی است دست یافته اند.
استراتژیهایی قبلی صنعت ساختمان سازی در تحلیلی که واحد تحقیق و توسعه کانون معماران و سازندگان انجام داده است عبارت بود از : استفاده بی حد و حصر از مصالح و لوازم با برندهای معروف خارجی، طراحی توسط معماران صاحب نام، استفاده از موضوعی به نام آپشن مثل مشاعات زیاد از جمله لابی بزرگ و اجتماعات و استخر و سونا و جکوزی و فضای بازی بچه ها و موارد مشابه.
البته تمامی موارد بالا ناکارآمد نیستند اما امروزه با توجه به وجود ساختمانهایی با مشخصات بالا احساس میشود لازم است موارد جدیدتر در صنعتی که تکرار کارهای سایرین و توجه به نرمهای بازار و ارزشهایی که تعداد زیادی از آنها توسط مشاورین املاک به این صنعت (به مشتریان و سازندگان) القا شده است امتحان شود.
برای مثال در تجربه ای واحد مشاوره استراتژی ساخت و ساز به یکی از سازندگان معتبر منطقه 2 ارایه داد طراحی معماری با هومن بالازاده (هوبا دیزاین) بود.
در این تجربه برای یافتن استراتژی طرح و ساخت به نیاز پیدا و پنهان مردم برای سکونت در آپارتمان اندیشیدیم و سوال اینگونه طرح شد : بدون توجه به سبکها و روشهای مرسوم خلا و کمبود نماها و ساختمانهای ماچیست؟
هوبا دیزاین برای پاسخ به این پرسش استفاده از درخت در نما را پیشنهاد کرد و موضوع کاشت 8 درخت با طول 6 تا 7 متری در دستور کار قرار گرفت.
همچنین استفاده از آب خاکستری(برگرداندن آب آبیاری گیاهان به سیفونها و فرنگیها) برای کاهش مصرف آب مورد بعدی بود. استفاده از هنر صنایع دستی ایرانی(سفال لعابدار) و ترکیب شیشه ذر زمان ساخت با ریسمان و رنگ(صنعت شیشه سازی در ایران) از موارد بعدی بود.
معضل اصلی ساختمان وجود پلکان در نمای اصلی(ساختمان شمالی است) بود که با شفافیت پله ها و جانپناه پله و شیشه ای کردن دیوار و در لابی طبقات(مجاور پله و پاگرد طبقه) و ورود کامل نور به داخل ضعف اصلی ساختمان به نقطه مثبت آن تبدیل شد.
در ضمن با تمهیداتی نور به طبقات زیرین (پارکینگها و سالن اجتماعات و ورزش ) منتقل شد.
در اینجا استراتژی با طرح سوال صحیح و استفاده از مشاور معماری که نظراتی مخالف نرم و روشهای معمول منطقه داشت شکل گرفت.